JAK ROZMAWIAĆ Z OSOBĄ DOŚWIADCZAJĄCĄ KRYZYSU PSYCHICZNEGO
Trudności emocjonalne często budzą w nas lęk, bo nie ma gotowych rozwiązań dotyczących postępowania z osobą w kryzysie. Jedną z form wsparcia osoby doświadczającej kryzysu jest rozmowa i dyskretne towarzyszenie. Powstaje zatem pytanie: jak rozmawiać, aby realnie pomóc i nie pozostawić bliskiej nam osoby samej ze swoim problemem. Niezwykle istotne znaczenie ma stworzenie odpowiedniej atmosfery. W naszej obecności rozmówca powinien czuć się bezpiecznie i komfortowo oraz mieć poczucie, że może wyrazić swoje negatywne emocje bez ryzyka oceny z naszej strony. Ważne jest empatyczne podejście, uważność, okazanie akceptacji i zrozumienia. Należy cierpliwie, bez ponaglania wysłuchać naszego rozmówcę i poświęcić mu tyle czasu, ile wymaga sytuacja. Postarajmy się wczuć w sytuację osoby przeżywającej kryzys i stworzyć przestrzeń, w której będzie mogła ona zidentyfikować i nazwać uczucia, jakie przeżywa oraz określić istotę problemu. Nie narzucamy gotowych rozwiązań, powstrzymujemy się od krytyki i zachowań, które mogą zostać odczytane jako bagatelizowanie problemu. Akcentujemy zasoby naszego rozmówcy, które mogą być pomocne w przezwyciężeniu kryzysu Pamiętajmy, że otrzymaliśmy kredyt zaufania zobowiązujący nas do zachowania dyskrecji. Jeśli osoba przeżywająca kryzys nie chce z nami rozmawiać, wycofuje się i zamyka w sobie, trzeba to uszanować, ale dać sygnał, że cały czas jesteśmy obok gotowi pomóc.
WSKAZÓWKI W POSTĘPOWANIU Z OSOBĄ DOŚWIADCZAJĄCĄ KRYZYSU PSYCHICZNEGO
JAKIE SŁOWA WSPIERAJĄ OSOBY W KRYZYSIE?
JAKICH SŁÓW NIE UŻYWAĆ W ROZMOWIE Z OSOBĄ W KRYZYSIE PSYCHICZNYM?